Janerikfinskas Herättää keskustelua Suomen nykytilasta ja siitä mihin suuntaan maata pitäisi viedä.

EU - kilpailutukset osa 2 , SOTE - säästöt !

  • EU - kilpailutukset osa 2 , SOTE - säästöt !
  • EU - kilpailutukset osa 2 , SOTE - säästöt !
  • EU - kilpailutukset osa 2 , SOTE - säästöt !

Me olemme saaneet seurata SOTE – uudistus sekoilua nyt noin neljä vuotta lähes ja ei hyvältä näytä. Palveluiden pirstoutuminen on pahinta asioissa ja koko paketin sekavuus mikä menee maakunnille ja mikä minnekin. Suomalaiset ovat aika ulkona siitä koko vyyhdistä mitä eduskunnassa on ollut käsittelyssä ja nyt myös tosi kyllästyneitä koko SOTE –ja MAAKUNTA UUDISTUKSEEN.

Nyt on suurin uhka siinä, että SOTEN toteutuminen sen kaltaisena mitä siitä nyt on tietoa tulee se pirstomaan perusterveydenhuollon täysin levälleen pitkin ja poikin. Jos miettii kuin monessa pienessä asiassa terveyskeskus palvelut on suomalaisia auttanut niin sellaista on hyvin vaikea korvata yhtä hyvällä vastaavalla palvelupaketilla. Uuden systeemin kun pitäisi voida toimia akuutissa hädässä kuten raajan murtuma, pienten ruhjeiden hoito/ haavojen ompelu, flunssa sairauksien hoito – tai vaikka tikkien poistaminen.

”Terveyskeskus hajoaa sote-uudistuksessa

Sote-uudistuksen yksityiskohtia ei monikaan riittävästi tunne. Keskustelua käydään ”puolesta ja vastaan” kovin yleisellä tasolla. Monet lupaukset ovat hyvin toiveikkaita. Ne eivät perustu mihinkään konkreettisiin tosiasioihin. Valotan asiaa hieman terveyskeskusten näkökulmasta. Sote-uudistuksen yksi tavoite on ollut perusterveydenhuollon eli nykyisen terveyskeskustoiminnan vahvistaminen. Miten tämä toteutuu?

Sote-uudistuksessa kaksi aivan eri asiaa on kytketty yhteen: hallinnollinen uudistus, jossa kunnilta ja kuntayhtymiltä siirretään sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävät maakunnille, ja toisena asiana palvelujen laaja siirto lain määräyksellä markkinoille yksityisten tuottamiksi. Tuo hallinnon uudistuskin on valtava asia; siinä yli 200 000 työntekijää saa uuden työnantajan, mutta vielä merkittävämpi on tuo sote-uudistuksen ”markkinamalli”.

Terveyskeskus, joka luotiin Kansanterveyslain myötä vuonna 1972, on monen palvelun ”tavaratalo”.

Kaikkiaan eri palveluja on 32; tarkemmalla luokituksella enemmänkin. Tunnetuimmat ovat lastenneuvola, äitiysneuvola, kouluterveydenhuolto, kotisairaanhoito, hammashuolto, vuodeosasto, lääkärin vastaanotto, fysioterapia, apuvälinelainaamo, papa-seulonnat, rintasyöpäseulonnat jne. Nämä ovat kaikki terveyskeskuksen tehtäviä.

Sote-uudistuksen ”markkinamallissa” lääkärin vastaanotto siirtyy ns. sotekeskuksiin, joita voivat ylläpitää sekä julkinen valta (maakunta) että yksityiset tuottajat. Aikuisten hammashuolto siirtyy erillisille hammashuollon yksiköille. Alle 18-vuotiaiden hammashuolto jää maakunnalle. Kotisairaanhoito menee kokonaan yrityksille, koska sitä saa vain maakunnan antamalla ns. asiakassetelillä. Vuodeosasto jää maakunnalle. Neuvoloista voi maakunta päättää itse, siirtyvätkö ne yrityksille vai jäävätkö ne maakuntaan.

Kouluterveydenhuolto jää maakunnalle, koska ”se on tärkeä”. Eivätkö muut palvelut ole?”

Sote-keskuksen laboratoriopalvelut menevät yrityksille kuten myös. Yritykset ovat nykyisin ketjuuntuneet suuriksi terveysfirmoiksi.

Soteuudistuksen alkuperäinen keskeinen tavoite oli helpottaa paljon hoitoa ja apua tarvitsevien ihmisten asiointia ja hoitoa. Näin ei tule tapahtumaan. ”

Yhden luukun” periaate ei todellakaan toteudu, vaan palvelut pirstoutuvat pahemmin kuin koskaan.

Rahaa ei ole tulossa lisää tähän järjestelmään, koska tarkoitus on säästää 3 miljardia euroa. Valtio hoitaa tämän siten, että se antaa maakunnille nykyistä niukemman rahoituksen. Yritysten mukaan tulo julkiseen rahoitukseen ei siten tuo palveluja lisää, vaan nykyiset julkiset palvelut jaetaan yritysten ja maakunnan kesken. Tämä on aivan erilainen malli kuin ns. ostopalvelu, jossa kunta ostaa yksityiseltä palvelut ja väestö saa ne samalla tavalla kuin nykyiset julkiset palvelut.

Edellä kertomastani syystä en kannata eduskunnalle esitettyä sote-uudistuksen lähes 4000 sivun lakipaketin hyväksymistä.

Haitalliset asiat ovat suuremmat kuin myönteiset asiat. Jälkimmäisiin luen kuntien tehtävien siirron vahvemmille organisaatioille. Se on nyt kuitenkin pilattu liian pitkälle menevällä ”markkinamallilla”, jota hallituspuolueet itsekin ovat jo alkaneet arvostella.”

Pähkinän kuoressa Sote –ja Maakuntauudistuksesta:

Maakunnille  sotekeskuksiin menee seuraavat;

-Aikuisten hammashuolto siirtyy erillisille hammashuollon yksiköille ?

- Alle 18-vuotiaiden hammashuolto jää maakunnalle

- Vuodeosasto jää maakunnalle

- Neuvoloista voi maakunta päättää itse, siirtyvätkö ne yrityksille vai jäävätkö ne maakuntaan ?

- Kouluterveydenhuolto jää maakunnalle, koska ”se on tärkeä”

”Alle 18-vuotiaat kuuluisivat kuitenkin maakunnan hoitovastuulle pois lukien ne 16- ja 17-vuotiaat, jotka eivät ole koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon piirissä. Tämä on epäoikeudenmukaista.”

”Käytännössä koko hammashoito muuttuu yritysmuotoiseksi.”

Yrityksille menevät palvelut;

- Kotisairaanhoito menee kokonaan yrityksille, koska sitä saa vain maakunnan antamalla ns. asiakassetelillä

- Sote-keskuksen laboratoriopalvelut menevät yrityksille kuten myös

Tarkoitus on seuraavanlainen, terveys palvelut pitää toteuttaa entistä pienemmällä rahalla vaikka väestö ikääntyy ja sitä myötä myös luonnollisesti kustannukset nousee tosi korkealle.

Tässä paljon hoitoa tarvitsevat, pitkäaikaissairaat ja useampaa sairautta potevat pienituloiset jäävät uudistuksen jälkeen, joka ilman hoitoa tai osittain sen ulkopuolelle. Myös hoitokulujen hinnat tulevat nousemaan, koska paljon siirtyy palveluita kaupallisille yrityksille.

Ollaan siis menossa alaspäin paljon huonompaan ja voittajina ovat vain suurituloiset asiakkaat joilla on varaa maksaa kalliista palveluista, sekä kermankuorintaan osallistuvát veroparatiiseihin sijoittavat terveysyritykset.  Myös terveydenhuollon kehittäminen ja uusien hoitomenetelmien saaminen pienituloisille asiakkaille vaikeutuu.

”Hammashuolto vaikeuksissa sotessa

Tällä hetkellä terveyskeskusten hammashuolto kattaa noin puolet kaikista palveluiden käyttäjistä. Jonot ovat usein pitkiä, koska palveluiden kysyntä ylittää kuntien tarjoamien palveluiden määrän. Yhteiskunta maksaa noin 2/3 hoidon kuluista ja asiakas maksaa noin 1/3. Rahassa kyse on yhteensä n. 500 miljoonasta eurosta, josta asiakas maksaa 160 miljoonaa euroa. Maksut ovat julkisessakin hammashuollossa usein tuntuvia. Yksityinen hammashuolto kattaa toisen puolen väestöstä. Moni on tottunut käymään tutulla yksityisellä hammaslääkärillään kun julkisten palvelujen saatavuus on ollut riittämätöntä. Myös tämä kokonaisuus on noin 500 miljoonan euron suuruinen. Vielä muutama vuosi sitten sairausvakuutus korvasi tästä 120 miljoonaa euroa, mutta hallituksen tekemien leikkauspäätösten jälkeen se korvaa enää 50 miljoonaa euroa, siis noin 10 %.”

Sote-uudistuksessa on puhuttu valinnanvapaudesta? Pakko kuitenkin kysyä mikä valinnanvapaus ?

”Tämän tilanteen johdosta yksityisen terveydenhuollon etujärjestö antoi 16.11.2017 kipakan julkilausuman, jonka otsikko oli ”Suun terveydenhuollossa tapahtumassa kansallinen itsepetos.” Edellä kertomistani luvuista jokainen havaitsee, että yhdenvertaisuus edellyttäisi vähintään 300 miljoonaa euroa lisää julkista rahoitusta, jotta yksityisen hammashuollon asiakasmaksut saataisiin saman suuruisiksi kuin julkisella puolella. Tällaista rahaa ei ole osoitettavissa sote-uudistuksessa, koska koko uudistuksen tarkoitus on säästää. Tätä tarkoitti tuo ”itsepetos”.”

Lähteet:

EU - kilpailutukset osa 1 , SOTE - säästöt !

http://janerikfinskas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/242744-eu-kilpailutukset-osa-1-sote-saastot

Aki Linden, erikoislääkäri, VTM

Terveyskeskus hajoaa sote-uudistuksessa

https://akilinden.fi/terveyskeskus-hajoaa-sote-uudistuksessa/?fbclid=IwAR3wJJZGExvSTQujwWAWvHOshZ7i2DbO2uCjweRKFn8EbOEEwV_ZVPrmvFQ

Hammashuolto vaikeuksissa sotessa

https://akilinden.fi/hammashuolto-vaikeuksissa-sotessa/

 

Tässä on myös se ongelma, että jo kovilla olevat lääkärit ja hoitajat eivät saa lisää niitä käsiä mitä nyt tarvittaisiin. Pian ollaan tilanteessa ettei jokaista voida hoitaa kun resurssit eivät riitä.

Jokainen ihminen on hoidon arvoinen !

Jan Finskas

Espoo

pj IPU Itsenäisyyspuolue Uudenmaan piiri ry

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Hyvä selostus.
Lähdin katsomaan mitä kirjoitat työterveyshuollosta, mutta en löytänyt mitään. Onko sekin niin tärkeä, että sitä ei mitenkään muuteta. Sehän on etu jos mikä niille, joiden ei tarvitse sekavassa sotessa sekoilla.

Pari viikkoa sitten puhuttiin mediassa, että kahta miljoonaa ihmistä (työterveysasiakkaat) tämä Suomen kaikkien aikojen suurin hanke ei koske, ja se on kauneusvirhe jos mikä. Mitähän EU sanoisi tästä syrjivästä periaatteesta?

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Olet Jan varmaan huomannut, että esittämäsi luonteiset näkökohdat jätetään kylmästi keskustelematta ja ne korvataan tuulesta temmatuilla väittämillä säästöistä ja yksityisen toiminnan ylivertaisesta tehokkuudesta. Siis on aivan sama vaikka puhuisit seinälle.

Aivan oikeasti olisi mahdollista toteuttaa sote-uudistus niin, että sen tavoitteet saavutettaisiin jopa hallituksen toivomia olennaisesti suuremmin ja 100 % varmoin säästöin, mutta sellaisista ei olla tietävinään. Myös esimerkiksi Helsingin Sanomat ja Suomen Kuvalehti ovat kieltäytyneet ns. tuhannen lääkärin mallia lukuun ottamatta vaihtoehtoja näyttämästä.

Olen edelleen sitä mieltä, että Suomeen pitäisi tärkeitä uudistushankkeita varten kehittää julkinen foorumi, jolla olisi virallinen ylläpitäjä, ja jossa erilaisia vaihtoehtoja perusteluineen voitaisiin kehitellä poliitikkojen jatkotoimia varten. Sote-uudistukseen tällainen olisi ollut hyvin käyttökelpoinen valjastamaan kaikki tietämys ja luovuus sopivimpien vaihtoehtoisten mallin kehittelyyn. Vähintäänkin sellainen etu saavutettaisiin, ettei hallitukselle jäisi mahdollisuuksia jättää tärkeitä näkökohtia täydelliseen pimentoon.

Toimituksen poiminnat