Janerikfinskas Herättää keskustelua Suomen nykytilasta ja siitä mihin suuntaan maata pitäisi viedä.

Sote-ja maakuntauudistus ja vaihtoehto hallituksen kaavailuille !

  • Sote-ja maakuntauudistus ja vaihtoehto hallituksen kaavailuille !
  • Sote-ja maakuntauudistus ja vaihtoehto hallituksen kaavailuille !
  • Sote-ja maakuntauudistus ja vaihtoehto hallituksen kaavailuille !

Milestäni kun puhutaan Sote –ja maakuntauudistuksesta on menty liian pitkälle. Suunnitelmissa on esitetty mitkä palvelut siirtyisi ns. Maakunnille tai yrityksille koko kaavio on hirveän sekava. Ymmärrän hyvin miksi kansa on kyllästynyt.

Sotessa nykyisten Sairaanhoitopiirien vastuu siirtyisi maakunnille, samoin osa perusterveydenhuoltoa, josta nuorten alla 18v hammashuolto jäisi maakunnille ja aikuisten hammashuolto yrityksille.

Kuulostaa niin monimutkaiselle jaottelulle, että vähemmästäkin siinä menee sekaisin, eikä varsinkaan rivikansalainen ymmärrä yhtään mitään.

”Kuntien muodostamat sairaanhoitopiirit vastaavat erikoissairaanhoidon järjestämisestä alueellaan. Sairaanhoitopiirin kuntayhtymät suunnittelevat ja kehittävät erikoissairaanhoitoa niin, että perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito muodostavat toimivan kokonaisuuden.

Sairaanhoitopiirejä on Ahvenanmaa mukaan lukien on 21. Jokaisen kunnan on kuuluttava johonkin sairaanhoitopiiriin.”

Itse olen sitä mieltä ettei ns. Maakuntia tarvita lainkaan, joka on turha ”hallintohimmeli” sen sijaan nykyisten pohjaratkaisuiden korjaaminen toisi enemmän säästöjä ja parantaisi toimivuutta. Maakuntien sijaan kuntien perusterveydendenhuoltoa eli Terveyskeskuksia, Terveysasemia voitaisiin liittouttaa yhteen ja siihen ei sotkettaisi yksityisiä toimijoita kuten Sotessa enemäpää sekaan.

Terveyskeskusten liittouma perusterveydenhuoltoon voitaisiin tehdä koko sairaanhoitopiirien sisällä ja niile tehtäisiin yhteinen keskusyksikkö, joka vastaa siitä että jokaisessa Terveyskeskuksessa on tarpeeksi lääkäreitä ja hoitajia, sekä muuta henkilökuntaa.

Jaottelu näin pienesti ei tarkoittaisin uusien suurien hallintorakenteiden tekemistä. Ainoa isoin asia olis perusterveydenhuollonyksikkö, joka toimisi yhteistyössä koko ks. sairashoitopiirin kanssa ja se tekisi myös ns. ostopalvelu sopimuksia nykyisten kuntien tyyliin.

Myös kouluihin voitaisiin tuota kautta palauttaa kouluterveydenhuolto kuten aikaisemmin on ollut. Se toisi säästöjä kun voitaisiin aikaisessa vaiheessa huolehtia nopeammin lapsista –ja nuorista.

Uudistusta voisi kutsua pikku- Soteksi !

Nykyisen Sote – uudistusken yksi puulonkaula on se ettei se tuo lisää hoitajia ja sellaisia ei ole edes budjetoitu kun aputyötekijät puuttuu niin hoitajat joutuvat tekemään molempia töitä, ns. aptyöntekijöiden palauttaminen vapauttaa hoitajia hoitotyöhön ja hoitajilla on aikaa enemmän vaikka vanhuspuolella.

”Ennen laitoksissa oli kylvettäjiä, sairaala-apulaisia, keittiöapulaisia ja siivoojia – sitten kaikki muuttui

Ennen vanhusten pitkäaikaishoivan osastoilla Helsingin kaupungin laitoksissa oli kylvettäjiä, sairaala-apulaisia, keittiöapulaisia ja siivoojia. Silloin perushoitajat eivät joutuneet raskaisiin ja aikaa vieviin kylvetyksiin kuin poikkeustapauksessa.

Asukkaat pääsivät kylpyyn ainakin kerran viikossa. Lisäksi osastoilla saattoi olla vapaaehtoisia syöttämässä asukkaita ja ulkoiluttamassa heitä hoitohenkilökunnan apuna. Myös yhdyskuntapalvelua suorittavat tuomion saaneet olivat usein keittiö- ja siivoushommissa. Osastoa pyörittämässä oli siis muitakin kuin hoitohenkilöitä.”

Toinen suuri ongelma johtuu juuri edellä mainitusta eli hoitajat joutuvat tekemään niin paljon myös muita kuin itselle kuuluvia töitä ja väsähtävät, joten se vaan huonontaa niin alan mainetta kuin niiden nuorten mielenkiintoa alaa kohtaan, joita se kiinnostaisi.

Meillä on myös hoitajia mennyt paljon menneinä vuosina Norjaan.

Yksi ratkaisu on myös nostaa alan palkkoja sekin on osa toiseen suuntaan viemistä ja se maksaisi itsensä ihan varmaan takaisin kun mielenkiinto alaa kohtaan nousisi uudestaan.

”Nuori sairaanhoitaja haluaa vaihtaa alaa näiden syiden takia

Uuvuttaako työ alle kolmikymppisen sairaanhoitajan? Eikö palkka riitä, vai miksi nuori hoitaja haluaa jättää ammatin? Suomalaisessa väitöstutkimuksessa on saatu nyt vastauksia.

Nuoren hoitajan lähtöaikeet eivät ole äkkinäinen päähänpisto, selvisi Mervi Flinkmanin väitöstutkimuksessa. Aikeet lähteä ammatista ovat yksilöllinen, monimutkainen ja pitkä harkintaprosessi.

Kävi ilmi, että seuraavat tekijät vaikuttavat aikeisiin jättää hoitajan ammatti:

  • Uupumus.
  • Työtyytymättömyys. Tyytymättömyys siihen, miten työ vaikuttaa omaan hyvinvointiin.
  • Huono hoitotyön toimintaympäristö.
  • Heikot kehittymismahdollisuudet työssä.
  • Kiire ja korkeat määrälliset vaatimukset työssä.
  • Hoitajan ammatti ei alun perinkään ollut ykkössijalla ammatinvalinnassa.
  • Hoitajan ammatinvalinta oli alun pitäen sattumanvarainen.

Sen sijaan tyytymättömyys palkkatasoon ei näytä olevan yhteyksissä nuorten hoitajien haluun vaihtaa ammattia. Myöskään työn emotionaaliset vaatimukset eivät tämän tutkimuksen mukaan ole kytköksissä lähtöhaluihin.

Flinkmanin mukaan poliittiset päätöksentekijät, hoitotyön johtajat ja esimiehet voivat yrittää vaikuttaa tekijöihin, jotka saavat nuoren hoitajan lähtemään:

-Riittävä henkilöstömitoitus, tasapainoinen työkuormitus, työstressin vähentäminen sekä mahdollisuudet kehittyä ja edetä uralla ovat hyvän hoitotyön toimintaympäristön ominaispiirteitä ja ne voivat edesauttaa nuorten sairaanhoitajien pysymistä ammatissaan, hän kirjoittaa.

Väitöskirjan mukaan terveydenhuollon organisaatioissa pitää ottaa huomioon, että nuoret sairaanhoitajat haluavat toteuttaa korkealaatuista ja eettisesti kestävää hoitotyötä.”

Meillä on siis vaihtoehto hoitaa nämä monet ongelmat kuntoon ja se on monessa kohtaa tahdon asia. Toivon todella et siihen tartutaan tosissaan.

 

Lähteet:

Lähteet:

Ennen laitoksissa oli kylvettäjiä, sairaala-apulaisia, keittiöapulaisia ja siivoojia – sitten kaikki muuttui

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005994613.html?utm_source=facebook&utm_medium=toimitus&fbclid=IwAR2oA-DteFsGODNEvqDWx7OGFxEEkPQ2hmw4zmrN4aj0tiazatPXXMNjY2A

Nuori sairaanhoitaja haluaa vaihtaa alaa näiden syiden takia

https://www.terve.fi/artikkelit/76026-nuori-sairaanhoitaja-haluaa-vaihtaa-alaa-naiden-syiden-takia

Linkit asiaan liittyvään Sote-ja maakuntauudistukseen:

EU - kilpailutukset osa 1 , SOTE - säästöt !

http://janerikfinskas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/242744-eu-kilpailutukset-osa-1-sote-saastot

EU - kilpailutukset osa 2 , SOTE - säästöt !

http://janerikfinskas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/270837-eu-kilpailutukset-osa-2-sote-saastot

EU - kilpailutukset osa 3 , SOTE - säästöt !

http://janerikfinskas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/270842-eu-kilpailutukset-osa-3-sote-saastot

 

Jokainen ihminen on hoidon arvoinen !

 

Jan Finskas

Espoo

pj IPU Itsenäisyyspuolue Uudenmaan piiri ry

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"...kun puhutaan Sote –ja maakuntauudistuksesta on menty liian pitkälle...".
Jo terminä on menty liian pitkälle. Sana "uudistus" on hengeltään positiivinen, parannus. Kuitenkin kyseessä on vain muutos, joka voi olla ja onkin huonompi. Puhukaamme siis Sote –ja maakuntamuutoksesta eikä mielellään siitäkään.

Mihin tarvitsemme tuhansittain lisää poliitikkoja ja poliittisia virkamiehiä ? Muutenkin on jatkuva kestävyysvaje.
Hallituksen kanta on, ettei Suomi pärjää osaamisella, vaan halpatyövoimalla. Sama koskee poliitikkoja ja poliittisia virkamiehiä. Emme pärjää heillä, vaan asiansa osaavilla.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Ei niitä tule lisää, ne ovat kaikki jo olemassa. Kunnissa, maakunnissa (ihan tosi, meillä on jo ne! Nyt vain saataisiin vaalit, so. demokratiaa), ELY-keskuksissa, sairaanhoitopiireissä jne. Kun kaikki nämä kootaan saman katon alle, voidaan jopa purkaa päällekkäisiä hallintorakenteita.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Tuota yritettiin viime vaalikaudella, mutta tämä kuntayhtymäsote törmäsi silloin perustuslakivaliokuntaan. Kuntayhtymille (tai aluekunnille, tai maakunnille) on pakko järjestää vaaleilla valittava hallinto, jotta asukkaat saavat äänensä kuuluviin.

Ja kun maakunnat (tai aluekunnat, sotekunnat tai miksi niitä nyt haluaakaan kutsua) kerran on pakko perustaa, on järkevää yhdistää niihin muutkin nykyiset "ajelehtivat" alat, kuten pelastustoimi, ammatillinen koulutus jne.

Ja katso, on tultu hallituksen soten linjoille.

Ei, keskusta ei saanut siinä kompromississa maakuntia. Ne maakunnat toi vaalikauden 2011-2015 perustuslakivaliokunta. Keskusta sai kahdeksantoista (18) maakuntaa siinä missä kokoomus olisi aluksi halunnut vain 12.

Toimituksen poiminnat